نمونه کار های سندخوانی
عریضۀ محمد علی ابن مهدی، در باب تعیین تولیت موقوفۀ گلچمن بدون تاریخ

خوانش: بشرفعرض مقدّس بندگان عالى مى رساند كه: مجارى بيست سرجه گلچين آباد مع اراضى تابعه آن را مرحوم حاجى على اصغر وقف نموده بر جاريه متوفات خود گلچمن نام كه تلاوت قرآن بجهت او بشود، و توليت آن با مرحوم آقا محمّد حسن بود، پس از فوت معلوم نيست توليت با كيست؟ بر فرض آنكه با اولاد آن باشد ايشان صغارند. مستدعى آنكه متولّى بجهت آن مشخص بفرمائيد، اين مجارى را باو بسپارند تا اجاره آن را بمصارف خود برساند، و چون اين مجارى را فدوی اجاره دادم زوجه مرحوم محمّد حسن خواهش دارد كه باو واگذار نمايم، هرچه تكليف مرا مى دانيد بفرمائيد معمول شود. باقی أمركم العالي مطاع. [پاسخ] هو. شما بلوازم توليت آن و صرف مصرف مورد وقف برسانيد مدخليّتى بزوجه مرحوم آقا محمّد حسن ندارد، والله العالم.

مشاهده جزئیات
عریضۀ قاریان قرآنِ قریۀ آران در تولیت آمیرزا احمد آرانی بر مجاری موقوفۀ حاجی علی اصغر مورّخ سال 1327 هجری

خوانش: هو بعرض عالى مى رساند كمترينان قاريان قرآن قريه آران: در باب مجارى آب مزرعه گلچين آباد من مزارع قريه آران كه با اراضى آن وقف است بر مصرف قرائت كلام الله مجيد، واقف آن مرحوم حاجى على اصغر بوده، و بعد از آن توليت با پسر آن مرحوم محمّد حسن بوده، و پس از فوت آن توليت با بندگان حضرت خلد مقام آقاى ملّا محمّد على آرانى اعلى الله مقامه بوده مادام العمر، و همه ساله از سنوات ماضيه منافع آن را باين حقيران مى رسانيده، و پس از ارتحال آن بندگان طوبى مكان موافق اسناد معتبره و احكام محكمه شرعيّه و خطّ و مهر مبارك خود آن بندگان نوّر الله مضجعه توليت با بندگان شامخ الاركان عماد الاسلام آقاى آميرزا احمد دام ظلّه العالى بوده و هست موافق صريح نوشتجات. و علاوه بر نوشتجات، ذهن محترم مسبوق است بر مراتب مذكوره، و بديهى اگر كسى دعوائى بر خلاف مراتب مذكور بنمايد عين كذب بلكه كفر محض است، و حال مذكور مى شود بعضى من باب غرض درصدد دعوى و انكار وقفيّت يا توليت برآمده‌اند. استدعا آنكه صورت معلومات خود را مع آنچه ثابت گشته از ملاحظه نوشتجات و استشهادیه مرقوم و مختوم فرمائيد تا اينكه رفع شرّ اشرار بشود، و مزرعه معطل نماند؟. تحريراً في شهر ربيع الثاني سنه 1327. [پاسخ] هو الله تعالى. بموجب شرحى كه جناب خلد مقام ظهير الاسلام والمسلمين آقاى ملّا محمّد على طاب ثراه مرقوم فرموده‌اند، و تفويض توليت كليه موقوفات متصرفى خود را بجناب مستطاب شريعتمدار مجتهد الزمان آقاى آميرزا احمد سلّمه الله نموده‌اند، شرعاً اليوم توليت املاك و مجارى موقوفه متصرفى خلد مقام خصوص موقوفه مزبوره در سؤال كه موافق اسناد معتبره وقفيّت او محقق است با جناب معزى اليه است. پس بايد بشرائط و وظایف توليت خود قيام و اقدام نمايند و مزاحمت ايشان مخالفت حكم مطاع آن خلد مقام است حرام است. حرّره في جمادى الاولى سنه 1327.

مشاهده جزئیات
وقف نامۀ ده سرجه از یکهزار و پنجاه سرجه قنات مزرعۀ گلچین آباد به انضمام قطعات مفصّله، بر روشنائی مسجد وشاد و تلاوت قرآن مورّخ سال 1288 هجری

خوانش: هو الواقف على الضمائر بسم الله الرحمن الرحيم الحمد للّه الواقف على الضمائر والنيّات، المطلع على السرائر والخفيّات، والصلاة والسلام على أشرف البريّات، محمّد وآله اقطاب عالم الشهود والخبيّات. وبعد، وقف مؤبّد شرعى و حبس مخلّد ملّى نمود عفّت پناه خانم بنت مرحوم حاجى عبدالله خلف مرحوم حاجى ابراهيم بيك قربة الى الله وطلباً لمرضاته، همگى و تمامى مجرى المياه ده سرجه من جمله يكهزار و پنجاه سرجه مدار قنات مزرعه گلچين آباد من مزارع قريه آران من قرى كاشان بانضمام قطعات مفصّله ذيل را: در دشت سرخ 2 قفيز، محدوده: ـ بزمين حاجى شفيع ـ و بزمين ملّا حسين حاجى ملّا باقر ـ و بزمين آسيّد حسن حاجى میر؟ قربان ـ و بزمين آب. ايضاً در دشت سرخ نيم جريب تقريباً محدود: ـ بزمين ورثه حاجى اسحاق من الطرفين ـ و بزمين ورثه حاجى محمّد ـ و بزمين آقا عبدالباقى آقا حسين. در جوى پائين در مسجد قطعه توتستان 7 قفيز تقريباً محدوده: ـ بزمين سيّد حسن ـ و ورثه حاجى محمّد ـ و حاجى ملّا عبدالهادى ـ و زمين اسماعيل عبدالله گرجی؟. ايضاً در جوب در مسجد 6 قفيز تقريباً محدوده: ـ بزمين حاجى ملّا تقى ـ و ورثه حاجى اسحاق ـ و حاجى حسينعلی ـ و ورثه حاجى آقا بابا. پاى قنات زفراهنگ يك جريب و نيم جريب تقريباً محدوده بزمين ورثه حاجى محمّد من الطرفين و بزمين رجبعلى و زمين آسيّد حسن . در جوب حوض 3 قفيز تقريباً. بر روشنائى مسجد وشاد و تلاوت قرآن. بر نهج صحيح شرعى بالمناصفه كه منافع آن را همه ساله بعد از وضع تنقيه قنات بنحويكه متولّى آتى ذكره صلاح داند نصف آن را صرف روشنائى مسجد وشاد من محلّات قريه مرقومه نمايد، و نصف آن جناب فضائل مآب قدسى القاب ملّا محمّد حسين ولد صدق جناب علّام فهّام آخوند ملّا مهدى مادام الحياة اخذ نموده خود تلاوت قرآن نمايد در هر وقت مصلحت داند و بعد هركه را متولّى شرعى آن مصلحت داند. و صيغه وقف بر نهج شرع با جميع شرائط و ضوابط و قبض متولّى شرعى مجارى مرقومه را بعنوان وقفيّت و امضاى ورثه جارى شد، فصار وقفاً صحيحاً شرعيّاً لا يباع ولا يوهب ولا يرهن. و متولّى آن خود راقم الحروف اقلّ الخليقه محمّد على بن جناب مشار اليه بودم حسب الوصاية، و لكن نصف آن را كه متعلّق بقرائت قرآن است مفوّض بجناب اخوى جناب ملّا محمّد حسين سلّمه الله نمودم، و بعد از حيات توليت با اولاد ذكور هر دو الأصلح بمراعات الوقف والأورع، و بعد با اولاد اولاد و هكذا، لكن در هر طبقه اختيار تبديل متولّى لاحق با متولّى سابق است، فمن بدّله بعد ما سمعه فإنّما إثمه على الذين يبدّلونه. *** مخفى نماند كه مجارى مرقومه قبل از فوت مسمّات مسطوره منتقل شد بجناب اخوى با امضاى همه وراث، و بعد از فوت او حسب الالزام الشرعى فى ضمن عقد خارج لازم عليحده و وصيّت او و اذن جناب اخوى اين مجارى بر طبق وصيّت آن مرحومه وقف شد، و ثواب او مفوّض بروح آن مرحومه است. وكان ذا في العشر الأوّل من الجمادى الأُولى من شهور سنه 1288. [سجلات]: لقد وقع الوقف كما رقم. حرّره: [سجع مهر:] عبده محمد مهدی ابن حسین قد وقع الأمر المرقوم كما رقم فيه لديّ. حرّره: [سجع مهر:] ربّ نجنی بمحمد و علی قد وقع ما رقم فيه لديّ. حرّره وجرى الوقف بمحضري: [سجع مهر:] عبده الراجی محمد رضا بن عبدالله الأمر كما رقم فيه لديّ. حرّره: [سجع مهر:] المتوکل علی اللّه الغنی عبده محمد بن محمد علی الأمر كما رقم فيه لديّ. حرّره محمّد حسين ابن ملّا رمضانعلى وقع الأمر كما رقم فيه لديّ. حرّره: [سجع مهر:] اللهم ارزقنی شفاعة الحسین وقع ما فيه لديّ. حرّره: [سجع مهر:] عبده الراجی محمد علی ابن مهدی

مشاهده جزئیات
اجاره نامۀ سه سالۀ پنج سرجه از قنات مزرعۀ گلچین آباد مورّخ سال 1327 هجری

خوانش: وبعد، قبول اجاره شرعيّه نمود از جناب مستطاب شريعتمدار عمدة العلماء الاعلام زبدة الفقهاء الكرام العيلم العلّام، نتیجة المجتهدين الفخام، مجتهد العصر والايّام، آقاى آميرزا احمد سلّمه الله خلف مرحمت و غفران مآب، جنّت ایاب طوبى مقام حجّة الاسلام آقاى ملّا محمّد على أسكنه الله في دار السلام، عزّت مآب آقا على عبّاس اكّار آرانى، مسبوقاً بالايجاب على وفق الشرع المستطاب. همگى و تمامى مجرى المياه پنج (5) سرجه از جمله يكهزار و پنجاه سرجه مدار قنات مزرعه گلچين آباد آران، با كافّه توابع و لواحق از آبار و انهار و اراضى و صحارى تابعه شایعۀ متن کلاً و المزرعه، بقدر الحصّه، بانضمام قطعات اراضى ثبت بموجب تعيين و تحرير ذيل السطر كه مرقوم مى شود تا واضح بوده باشد: قطعه خلف باغ حاجى محمّد بن عظيم كه تقريباً دو جريب است: ـ حدّى بزمين وقفى ـ حدّى بورثه آقا سيّد عبّاس ـ حدّى بورثه حاجى حسينعلى. قطعه پاى سرخ كه نيم جريب است تقريباً: ـ حدّى بحاجى ملّا محمّد رضا ـ حدّى بزمين حاجى ملّا محمّد تقى ـ حدّى بجاده من الطرفين. قطعه كسر دولاب شهره چهار قفيز نيم قسمت تقريباً: ـ حدّى بعلى اكبر آقا على ـ حدّى بورثه حاجى حسينعلى ـ حدّى به ارباب ميرزا من الطرفين. ابتداء از يوم منتصف مهرماه جلالى هذه السنه تخاقوى ئيل الى انقضاء مدّت سه سال شمسى تمام كامل الايّام. بمال الاجاره سالى مقدار سى و پنج من بوزن شاه جو بومى بی عيب پاك كه در اوّل تيرماه آن سال تسليم نمايد، و سالى مقدار پنج من بوزن مسطور خربزه آقانبات كه در فصل خود برساند. و عقد اجاره بالعربيّة والفارسيّة سمت جريان پذیرفت مشروط بر اينكه رفع عوارضات ديوانيّه و قنائى كائناً ما كان بر عهده مستأجر بوده باشد. واعترف بالتصرّف فيه. حرّره في منتصف شهر جميدى الآخره سنه 1327.

مشاهده جزئیات
اجاره نامۀ سی سرجه و کسری از قنات وقفیِ گلچین آبادمورّخ سال 1317 هجری

خوانش: قبول اجاره شرعيّه نمود از بندگان شامخ الاركان حجّة الاسلام آقاى ملّا محمّد على مدّ ظلّه خلف خلد مقام ملّا محمّد مهدى طاب ثراه عاليشان كدخدا نصر الله بن حاجى كدخدا اسماعيل آرانى، همگى و تمامى مجرى المياه سى سرجه و كسرى من جمله يكهزار و پنجاه سرجه مدار قنات مزرعه گلچين آباد وقفى، بانضمام اراضى تابعه و فاضله متعلّقه بآن. ابتداء از 14 مهرماه هذه السنة تنگوزئيل الى مدّت سه (3) سال شمسى بمال الاجاره مفصّله ذيل هر سال بدهد: جو در تيرماه (سیاق) خربزه آقانبات (سیاق) كاه جو در تيرماه هر سال بدهد. (سیاق) حسب الشرط رفع ماليات و عوارض بعهده مستأجر، قنائى الى سرجه يكعبّاسى ايضاً بعهده مستأجر است، تتمّه بعهده بندگان موجر است، صيغه جارى شد. وكان ذا تحريراً في شهر جمادى الثانيه سنه 1317.

مشاهده جزئیات
عریضۀ قاریان قرآن در باب مجاری بیست سرجه و کسری آب گلچین آباد معروف به وقفیِ گلچمن و تأیید تولیت آمیرزا احمد آرانی] [ مورّخ سال 1327 هجری

خوانش: هـو بعرض عالى مى رساند قاريان آران: در باب مجارى بيست سرجه و كسرى آب گلچين آباد که با اراضى معيّنه آران وقف است بر مصرف قرائت كلام الله مجيد، و همه ساله منافع باين داعيان مى رساند بجهت قرائت قرآن كه مشهور است بوقفى گلچمن كه پس از فوت مرحوم حاجى على اصغر توليت آن با مرحوم محمّد حسن فرزند آن مرحوم بوده، و پس از فوت آن مرحوم موافق احكام و نوشتجات معتبره توليت با بندگان طوبى مكان آقاى ملّا محمّد على اعلى الله تعالی مقامه بوده، و پس از ارتحال آن بندگان اليوم بصريح نوشتجات و احكام شرعى معتبره توليت با بندگان شامخ الاركان مجتهد العصر والزمان مروّج الاحكام عماد الاسلام آقاى آميرزا احمد است، و حال مسموع مى شود بعضى در صدد دعوى و انكار وقفيّت يا توليت برآمده‌اند، و اوضح وضوحات است كه مدّعى خلاف مراتب مذكوره عين كذب و دروغ محض است و دعواى او باطل و عاطل است، مستدعى آنكه آنچه در اين باره بر جنابعالى معلوم است وآنچه از نوشتجات محصل گشته بيان فرمائيد. تحریراً في شهر ربيع الثاني سنه 1327. [پاسخ] هو، 110 بسم الله الرحمن الرحيم، بلى موافق اسناد و احكام معتبره وقفيّت مجارى مرقومه بلا شبهه و توليت آن با خلد مقام آقاى عمو طاب ثراه، و بعد بالصراحه بحكم بندگان خلد آشيان و بنا بر احكام اختصاصى شرعى بجناب عماد الاسلام آقاى آميرزا احمد دامت بركاته است، و بوقفيّت عمل شده، چه همه ساله مقدارى از مال الاجاره آن بحواله بندگان خلد آشيان باين حقير عايد مى شده و بمصرف مى رسيده، هرگاه كسى بر خلاف مراتب اظهار دارد خلاف قانون شريعت مطهّره است. تحريراً في غرّة جمادى 1327.

مشاهده جزئیات
عریضۀ ملا محمدعلی بن ملا مهدی آرانی در باب ادعای بعض ورثه نسبت به انکار وقفیت مجاری بیست سرجه و کسری از مجاری قنات گلچین آباد] [ مورّخ ذی حجۀ سال 1292 هجری] [وپاسخ آن در آغاز محرم سال 1293 هجری

خوانش: شريعت مدارا! حجّة الاسلاما! متّع الله المسلمين ببقائكم! عرضه مىدارد اقلّ الطلبه ملّا محمّد على، ولد صدق جناب مستطاب ملّا مهدى آرانى كه: در خصوص مجارى بیست سرجه و دو دانگ از مجارى يكهزار و پنجاه سرجه مدار قنات مزرعه گلچين آباد آران مع اراضى و اشجار متعلّقه به آن كه مرحوم حاجى على اصغر آرانى وقف نموده بر جاريه متوفّات خود گلچمن نام كه خود او مادام الحيات حسب التوليه بجهت او قرآن تلاوت نمايد، و همچنين بعد از فوت خود مرحوم آقا محمّد حسن این؟ ولد آن عمل بوقفيّت مىنمود، و بعد از فوت مرحوم آقا محمّد حسن این فدوی حسب الولاية الشرعيّه و حسب حكم بندگان حجّة الاسلام دام ظلّه متصرف شده، عمل بوقفيّت مىنمايم. تا در اين اوقات كه بعضى از ورثه منكر وقفيّت مجارى مرقومه شده گاهى مدّعى ملكيّت و گاهى مدّعى حبس و انقضاى مدّت شده، لهذا خدمت بندگان حجّة الاسلام بنزاع حاضر شديم، از فدوی شهود خواستند. فدوی اقامه شهود متکثره بل متواتره نمودم. جمعى بر اقرار آن مرحوم، و بعضى اقرار بر ورثه آن مرحوم، و ؟ ايشان و برخى اطلاع بر وقفيّت آن وقف آن را بر پيشگاه حجّة الاسلام ثابت و محقّق نمودم. مستدعى از بندگان حجّة الاسلام آنست كه آنچه در اين باب بر بندگان حجّة السلام واضح گرديده، چه از بابت وقفيّت مجارى مسطوره چه بر توليت فدوی در صدرعريضه مرقوم و بخاتم شريف منيف خود مزيّن و مختوم فرمائيد كه عند الحاجه حجّت فدوی بوده باشد، باقی ادام الله اظلالکم. في 28 شهر ذي حجّة الحرام من شهور سنه 1292. [پاسخ] هو از شهادت شهود متكثّره مستفيضه اعتراف مرحوم حاجى على اصغر بوقفيّت اين بيست سرجه آب گلچين آباد آران بجهت قرائت قرآن بتفصيلى كه نوشته شده خاصه چند نفر ورثه كه استشهاد وقفيّت آن را كرده بودند بر اينجانب معيّن گرديد، و همچنین عمل بوقفيّت آن در اين مدّت و اعتراف آقا محمّد حسن متصرف آن بوقفيّت، لهذا جناب قدسى القاب آخوند ملّا احمد على كه بوقفيّت اجاره داده‌اند صحيح است، و اگر بعد از ادّعاى بعضى كه حبس است و حبس نامه دارد اینجانب رد خواهد شد؟ اینجانب گویند بر قرائت هم؟ ملاحظه خواهد شد اگر آمدند. حرّره في غرّة شهر محرّم الحرام سنه 1293.

مشاهده جزئیات
عریضه ای دیگر در تولیت آمیرزا احمد آرانی بر منافع موقوفۀ حاجی علی اصغر آرانی

خوانش: هو بشرفعرض مقدّس ملازمان عالى مىرساند: در فقره مجارى بيست سرجه و كسرى آب مزرعه گلچين آباد من مزارع قريه آران كه با اراضى متعلّقه آن وقف است بر مصرف قرائت قرآن مجيد، موافق اسناد معتبره عديده و احكام مطاعه متعدّده كه بلحاظ انور رسيد، و واقف آن مرحوم حاجى على اصغر آرانى؛ بوده پس از فوت آن با مرحوم محمّد حسن پسر آن مرحوم بوده و عمل بوقفيّت مىنموده، و پس از فوت آن مرحوم توليت مجارى مرقومه با بندگان طوبى مكان حجّة الاسلام آقاى ملّا محمّد على اعلى الله تعالى مقامه بوده. و على الصراحه در زمان جناب توليت مجارى مرقومه، و سائر موقوفهاى كه متصرّف بودهاند به بندگان شامخ الاركان مروّج الاحكام عماد الاسلام آقاى آميرزا احمد دام ظلّه تفويض فرمودهاند، و همه ساله منافع و مال الاجاره آن از سنوات ماضيه باين داعيان مىرسيده، و الحال موافق احكام و خطّ و مهر آن حضرت فردوس مكان توليت مجارى مرقومه با بندگان معظّم است، و حال مسموع مىشود بعضى من باب غرض در صدد اخلال وقفيّت يا توليت و دعوى بر خلاف مراتب مذكوره برآمده‌اند، و اين بديهى است كه دعواى بر خلاف، عين كذب و محض لجاج است و دعواى او باطل است. استدعا از مكارم اخلاق آنكه آنچه در اين باب بر حضرت عالى ثابت و محقّق است مرقوم، و بمهر مبارك مزيّن فرمائيد تا لدی الحاجه سند باشد. [پاسخ] بسمه تعالى شأنه. بلى، بمقتضاى نوشته جات كثيرى از موثّقين و جمعى از معتمدين و ملاحظه اسناد و احكام متكثّره از علماء راشدين مجارى مرقومه محكوم بوقفيّت و منافع آن در مصرف مزبور بايست صرف شود، و توليت فعليّه و تعيين متولّى بعد با سركار شريعتمدار مروّج الاحكام ظهير الاسلام آقاى آميرزا احمد دامت افاضاتهم است، و مداخله غير بدون اذن و اجازه جناب ايشان در مجارى مرقومه بهر اسم و رسم خلاف شرع مطهّر است .

مشاهده جزئیات
نظرات مشتریان